ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

دیابت در کمین شب‌بیدارها

  • کد خبر: ۱۸۳۹۶۶
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷
دیابت در کمین شب‌بیدارها
نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد: افراد شب زنده دار در مقایسه با افراد سحر خیز که خواب شبانه کامل دارند، ۱۹درصد بیشتر با خطر ابتلا به دیابت روبرو هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، برخی افراد دوست دارند شب‌ها بیدار مانده و روز‌ها بخوابند و برخی افراد نیز به واسطه نوع شغل و وظایف خود ناگزیر به شب زنده داری هستند. خبر بد برای هر دو گروه این است که مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد؛ این الگو‌های شبانه می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت و افزایش خطر ابتلا به دیابت شود.

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد: افراد شب زنده دار در مقایسه با افراد سحر خیز که خواب شبانه کامل دارند، ۱۹درصد بیشتر با خطر ابتلا به دیابت روبرو هستند.

دکتر تیانی هوانگ، پژوهشگر تیم مطالعاتی و اپیدمیولوژیست بیمارستان زنان بریگهام در این رابطه می‌گوید: اصطلاح کرنوتایپ (تیپ شخصیت زمانی) یا ترجیح شبانه روزی به زمان خواب و بیداری ترجیحی فرد اشاره دارد و این موضوع تا حدی از نظر ژنتیکی تعیین می‌شود، بنابراین ممکن است تغییر آن برای افراد دشوار باشد. در این میان مطالعات ما نشان می‌دهد، افراد شب زنده دار ممکن است نیاز به توجه بیشتری به سبک زندگی خود داشته باشند، زیرا سبک زندگی آن‌ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

تحقیقات قبلی این تیم مطالعاتی نشان داد؛ افرادی که برنامه خواب نامنظمی دارند، با خطر بالاتر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

گفتنی است در این مطالعه داده‌های بیش از ۶۳ هزار پرستار زن را در نظر گرفتن زمان بندی کار شبانه آن‌ها بررسی شده و در عین حال  کیفیت رژیم غذایی، وزن، شاخص توده بدنی، زمان خواب و همچنین عادات مصرف الکل و سیگار در آن‌ها توسط محققان تجزیه و تحلیل شد. تقریباً از هر نه شرکت کننده، یک نفر دارای کرونوتیپ شب بیداری بود، در حالی که حدود ۳۵ درصد کرونوتایپ سحرخیزی را گزارش کردند. بقیه شرکت کنندگان به‌عنوان گروه متوسط طبقه بندی شدند، به این معنی که آن‌ها به طور مشخص به‌عنوان افراد شب زنده دار یا سحرخیز  شناخته نمی‌شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد: افرادی که شب‌ها به موقع خوابیده و صبح‌ها به موقع بیدار می‌شدند، سبک زندگی سالم کمتری داشته و نسبت به افرادی که عادت به شب زنده داری دارند، کمتر در خطر ابتلا به دیابت هستند. این مطالعه به طور دقیق نشان داد شب زنده داری و بیداری شبانه موجب افزایش ۱۹ درصدی خطر ابتلا به دیابت می‌شود.

جالب توجه است، تیم تحقیقاتی  فوق علاوه بر ساعات خواب، به بررسی سایر عوامل سبک زندگی نیز پرداخته و دریافتند: شب زنده داری نقشی مهم در این زمینه ایفا کرده و البته این عادت باید تداوم داشته باشد و بیدار ماندن شبانه برای یک یا چند بار با فواصل زیاد تاثیری در ابتلا به دیابت ندارد.

شرح کامل این یافته‌ها در آخرین شماره مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->